Зараз жіночі купе лише тестують на кількох рейсах. Якщо послуга матиме попит, їх запровадять й на інших маршрутах.
Наприкінці червня зі столичного вокзалу вирушив перший потяг з жіночим купе. Передувало цьому запуску петиція на сайті Кабінету міністрів. У ній йшлося про те, щоби розділити вагони на жіночі та чоловічі у потягах, які у дорозі понад шість годин.
За словами авторки петиції, це «дозволить пасажиркам не відчувати дискомфорт через попутників протилежної статі, зокрема, переодягнутись у вагоні; унеможливити нав’язливу поведінку, дотики чи навіть насилля, яке вже траплялись у вагонах».
Лист швидко набрав потрібних 25 тисяч голосів. І Укрзалізниця запровадила в режимі тестування продаж квитків у жіночі купе на окремі вагони потяга.
Журналістка «Вечірнього Києва» вирішила дізнатись, як жінкам вже другий тиждень поспіль їздиться в окремих для них купе. Ми поспілкувалися з пасажирками, які зі столиці прямували до Ужгорода.
Чи не перша на платформу приходить Олена та її маленький син. Вони їдуть удвох до кінцевої станції. На питання журналістки, чи жінка їхатиме у жіночому купе, та киває головою.
Олена. Фото: Борис Корпусенко
«Причин, чому я брала суто цей квиток, кілька. По-перше, їду з дитиною: не хочу зайвої чоловічої уваги в плані допомоги чи будь-чого іншого. По-друге, з новин знаю, що не кожній жінці везе на вихованих чоловіків. Читала і про домагання, і про побиття. В мене, на щастя, такого не було. Але тепер я страхуватимусь і їздитиму суто з жінками», — каже Олена.
У Наталі та її доньки Софії теж на руках квиток у купе нового формату. Журналістці дівчата говорять, що також хвилюються через невтішні новини з домаганнями жінок, які хоч і рідко, але трапляються.
Наталя та її донька Софія. Фото: Борис Корпусенко
«Краще себе убезпечити, аніж потім мати страхи на все життя. Взагалі, ідея запустити жіноче купе — це супер. Читали, що в інших країнах таке вже давно впровадили. Я тепер хоч не буду хвилюватись за свою дитину-підлітка, коли та десь подорожує», — зізнається мати.
Зазначимо, закордонні жіночі вагони, про які говорить киянка, запустили у Чехії, Німеччині, Австрії та Японії.
Для іншої пасажирки потягу Київ-Ужгород Олени немає різниці їхати з чоловіками чи з жінками у купе. Але саму ініціативу вважає важливою.
«Якщо комусь так буде спокійніше, то значить треба це запроваджувати», — говорить вона.
Олена. Фото: Борис Корпусенко
Ми також запитали кілька чоловіків, чи не відчувають вони дискомфорт, їдучи у потягах разом із жінками. Зокрема й в купе. Усі вони відповіли, що ніяких проблем із цим немає. Жоден з опитаних не дозволяв собі ані зайвих слів, ані зайвих рук у бік пасажирок.
Журналістка також хотіла поспілкуватись із провідницею потяга. Утім та ввічливо попросила утриматись від будь-яких коментарів.
Нині Укрзалізниця ще тестує купе нового призначення. У компанії відкрито говорять про перші помилки та їх вирішення. Так було з інцидентом, коли кілька квитків у жіноче купе придбали чоловіки.
«Так виходило, що чоловіки помилково купували квитки у купе нового формату. Це пілотний проєкт, збої можуть бути, і ми спокійно до цього ставимось, і сподіваємось на розуміння наших пасажирок. Нині проблему, через яку так виходило, усунули. Мало того, на випадок такого збою провідник завжди чоловікові може запропонувати вільне місце у купе, яке ми завжди резервуємо на такий випадок», — коментує нашому виданню керівник із комунікацій УЗ Олександр Шевченко.
Також під спірним питанням, що робити пасажиркам, які хочуть їхати жіночим купе з дитиною, яка віком старша за 6 років (посадка до таких купе відкрита виключно жінкам з дітьми до 6 років, — ред.).
На це у компанії відповіли, що керувались поточними правилами перевезення.
«Для себе ми обмежились поточною редакцією правил перевезень, де вказано, що дитина без квитка і без визначення гендеру до 5 років включно», — додає Олександр.
Загалом Укрзалізниця зараз отримує багато позитивних відгуків про купе нового формату. Як наслідок, понад 90% квитків на всі жіночі купе на 20 днів розпродані.
«Відповідно ми бачимо сенс і надалі розвивати жіноче купе на найпопулярніших напрямків. Для себе ми вже зрозуміли, що це успішний експеримент, адже всі квитки розлітаються як гарячі пиріжки», — резюмує керівник із комунікацій УЗ.
У цілому в Укрзалізниці запуск «жіночого» купе позитивно прийняли в усіх містах старту — це Харків, Дніпро, Кривий Ріг, Київ, Ужгород, Ясіня, Трускавець і кількадесят міст на маршруті.
Нині проєкт тестують на чотирьох рейсах далекого сполучення:
- №81 Київ — Ужгород;
- №41 Дніпро — Трускавець;
- №75 Київ — Кривий Ріг;
- №15 Харків — Ясіня.
Як пояснює пресслужба залізниці, саме ці напрямки обрали, тому що вони є лідерами за скаргами та конфліктними ситуаціями з початку 2023 року. Якщо послуга матиме попит, жіночі купе запровадять в інших поїздах.
Вартість квитків така сама, як і в інші купе — від 600 гривень.
Окрім запровадження «жіночих» купе, у поїздах посилять патрулювання воєнізованою охороною. Нині у кожному купе є кнопки виклику провідників і відеоспостереження у коридорі.