«Оберіг» — це електронна база даних про військовозобов'язаних, призовників і резервістів, потрібна для ведення військового обліку. Реєстр автоматично наповнюється інформацією з різних державних баз, а також даними, зібраними працівниками ТЦК та СП.
«Він потрібен, аби зменшити кількість помилок, спричинених людським фактором. Щоб чинні військовослужбовці, родичі загиблих чи ті, хто виключений з обліку, не отримували повісток і не витрачали час на з’ясування причин у ТЦК», — пояснює заступниця міністра оборони з питань цифровізації Катерина Черногоренко, пише DOU.
Крім цього, він має заощаджувати ресурси держави та людини. Наприклад, завдяки взаємодії реєстрів можна буде швидко перевірити, чи людина є студентом на денній формі навчання.
«Також „Оберіг“ потрібен, аби запобігати корупції. Зокрема, виявляти „аномальну“ поведінку як-от коли в окремому районі різко збільшується кількість знятих з обліку людей за результатами ВЛК. Це може бути сигналом про корупційну змову працівників ТЦК і лікарів з комісії», — додає Черногоренко.
Актуальний статус «Оберегу»Нині «Оберіг» розширює взаємодії з іншими державними реєстрами. Зокрема, нині із шістьма:
— реєстром Державної податкової служби;
— реєстром Державної реєстрації актів цивільного стану;
— реєстром Державної судової адміністрації;
— реєстром Державної прикордонної служби;
— реєстром Міносвіти;
— реєстром Державної міграційної служби.
«У процесі ще під'єднання реєстру Пенсійного фонду. Звідти отримаємо дані про досвід роботи людини, у якій галузі вона працювала та чим займалася. А також буде взаємодія з Мінцифри, щоб створити електронний військово-обліковий документ», — пояснює заступниця міністра оборони з питань цифровізації.
Хто працює з «Оберегом»?За словами Катерини Черногоренко, доступ до роботи з «Оберегом» мають лише навчені оператори, які завіряють кожну свою дію електронним підписом.
«Це означає, що можна простежити кожну зміну, день, час і посадову особу, яка вносила інформацію. Це допомагає запобігати корупційним ризикам і швидко виявляти аномальну активність, наприклад, зняття з обліку за ВЛК», — каже Черногоренко.
Власником реєстру є Міноборони, його розпорядниками є Генштаб, СБУ та розвідка. А вносять інформацію в «Оберіг» посадові особи в ТЦК, які мають доступ до державної таємниці. Це — вузьке коло працівників.
Яку інформацію людина бачитиме про себе з «Оберегу»:- Прізвище, ім'я, по батькові — Вид обліку / дата зняття (виключений) — Категорія обліку- Дата народження- Відстрочка / бронювання / дата закінчення- Постанова ВЛК / дата ВЛК- Звання- Код і найменування військово-облікової спеціальності- РНОКПП- Унікальний номер у системі «Оберіг» — ТЦК та СП, де перебуває на обліку- Чи перебуває в розшуку.
Якщо певні дані некоректні, людина зможе звернутися до служби підтримки для актуалізації або для отримання алгоритму для зміни цих даних.
Вручення повісткиЗа словами Черногоренко, у реєстрі «Оберіг» є окреме поле про статус вручення людині повістки — коли була вручена та який статус.
«Оповіщення військовозобов'язаних відбувається лише згідно із законодавством — особисто та завірено підписом. Всі інші методи наразі не є правомірними», — каже жінка.
Чи треба військовозобов'язаному оновлювати дані в ТЦК, якщо вся інформація є в реєстрі?
«До релізу застосунку для військовозобов'язаних залишилися лічені дні. Зовсім скоро ми анонсуємо, як все це працюватиме на практиці. У застосунку згодом буде військово-обліковий документ, який сформується витягом з „Оберегу“. Уже зараз скажу, що це буде зручно як для військовозобов'язаних, так і для працівників ТЦК та СП», — каже Катерина Черногоренко.
Чи треба військовозобов'язаним особисто повідомляти про зміни своїх даних?«Коли буде налаштовано взаємодію з усіма визначеними реєстрами та реєстр „Оберіг“ зможе отримувати всю необхідну інформацію автоматизовано, ТЦК та СП контактуватимуть з військовозобов'язаними лише в окремих випадках. Наразі ми працюємо над цим», — пояснює Черногоренко.
Однак, за її словами, повністю прибрати людину з цього процесу не можна, оскільки деякі дані вона має завіряти особисто. І навіть після автоматизованого оновлення даних ТЦК все одно зможе викликати військовозобов'язаного для звірки, якщо останні зміни вносили давно.
Як верифікуватимуть інформацію, яку людина внесе про себе через електронний кабінет?Військовозобов'язаний зможе оновити про себе дані, які передбачені законом — номер телефону, електронну скриньку за наявності та місце фактичного проживання. Інформація верифікуватиметься під час авторизації через BankID.